Alla inlägg den 1 mars 2010

Av Björn Jonsson - 1 mars 2010 23:45

Jag brukar sällan skriva utdömande texter i min blogg. Men ikväll är det dags, senast jag gjorde det var efter Salos jättetavla i OS. Ja ni kommer säkert ihåg den tragedin. Det var en krönika på Kovlandshemsida, det var också den krönikan som gav mig insikt i att jag aldrig varit en krönikör eller bloggare av klass. Men nu är jag här igen, men en utdömning, eller en text om idrott. Bedöm själva vad det är.


En knäpp på näbben, ett vingslag kortare, en näbb sämre för Kråklaget från kråkstan.


Aldrig har jag hört så många bortförklaringar som när Timrå möter MODO. Det är alltid samma visa, domaren, sekretariatet osv. Samma sak vilket lag MODO än möter. Måste vara tungt att åka i ett par hockeyrör tillhörande MODO, alla är jämt emot. Puh!!! Undra hur många dåliga domare det finns i Elitserien egentligen.


Vi ska faktiskt analysera denna match i en typisk svensk/västerländskanda. Alltså söka fel, vad gick fel för MODO ikväll?


Vi börjar med läkaren, det är han som bär det största ansvaret för att Timrå vann. Hur då kan man undra? Jo, enkelt svar. Peter Forsbergs insats idag var ju inte ens sådär. Den var riktigt kass om jag ska vara ärlig, han åkte runt i gubbtempo och det riktigt syntes att han led av jetlag. Varför skrev inte läkaren ut sömnpiller till Peter ”Mr Jetlag” Forsberg efter den berömda OS insatsen han gjorde? Självklart han var trött idag. Nästan utbränd, ni vet den där berömda betongväggen.


Men vi ska vara glada trots allt, det var länge sedan Foppa gjorde mig glad i hockeyväg. Tror faktiskt att den senaste gången var i OS, ni vet straffen. Idag kom den andra gång jag kände glädje, det var hans 10 minuters utvisning. Alltså var det inte Foppas fel. Men ska jag vara ärlig var Foppa en bittergubbe ikväll. Kanske dags att ställa rören på hyllan och bidra med hockeykunskaper från sidan som pappa Kent. Egen analys!!!


Raskt över till nästa fel. Pärleporten öppnades för Markus Näslund, måtte han inte syndat igen. Däremot öppnades inte pärleporten för Sundström. Kanske han också syndat. Vem vet? Det var sekretariatets fel.  Roffe stod han och sov? Enligt rykten tänkte Roffe dock dra Sundström i nackskinnet efter incidenten.


Att vara pratglad har aldrig gynnat en hockeylag. Det borde man förstå efter ca 700 matcher i NHL, ca 200 i elitserien och ungefär 70 matcher i landslagssammanhang. Men det är klart, ibland går det åt pipan.


Denna analys är till dig Per C, min arbetskollega, en MODOIT av klass som verkar hålla sig långt borta från Facebook och andra kommunikationsmedel som man bara kan! 1-13 blev istället 5-4. Rätt skönt. Tack Robban för biljetten, det var dock en rätt sevärd match. Trots alla brister som spelarna besitter.


Kanske har jag varit lite för hård mot söta Foppa, han KAN ju vara rätt bra ibland trots allt. Men idag hade en tuff dag på jobbet, skulle man kunna säga.


/BJ



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vilken fisk tycker du är roligast att fiska?
 Harr
 Insjööring
 Lax
 Sik
 Abborre
 Gädda
 Regnbåge
 Havsöring

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards