Alla inlägg under februari 2010

Av Björn Jonsson - 18 februari 2010 23:16

Det gäller att vara flitig. Det spelar ingen roll i vad det gäller. Ger man sig bara den på att man ska fixa det så gör man det. Det bara är så. Kolla på superkvinnan Anja. Vilken insats. Hon gav sig den på att hon skulle fixa det, och hon gjorde det också. Aldrig har en bronsmedalj gjort sådant intryck på mig.


Jag har också gett mig den på att jag ska fixa en del saker. T ex att jag ska sluta gnälla på snön. Ja, det är ju inte lika stort som att komma tillbaka som Anja gjorde idag efter den hemska olyckan igår. Men jag ska trots allt försöka se positivt på varje snöfall så drar över vårt område. Det kan ju faktiskt ge en enorm vårflod, detta i sin tur kanske en bra laxsäsong.


Men det är varken Anjas åk eller min nya positiva syn på den kalla och snöiga vintern som fick mig att skriva detta inlägg.


Jag har gett mig den på att jag ska hitta det rätta framgångsreceptet till den kommande fiskesäsongen. Ikväll hittade jag en superpryl som verkligen kommer att ge mig framgång i fisket. Men denna nyhet kommer jag  att tillbringa ännu mer tid i fiskerummet. Alltså mer flugbindande, mer puts och smek på rullar och spön. Här mina vänner kommer årets hetaste pryl, spärra upp ögonen och njut riktigt. Jag kräver ett stort tack för att jag varit så flitig.


   

Kallender 2010, årets fiskenyhet?


Kan köpas på mistpool.com


/En nöjd fiskare som gillar att vada...BJ

Av Björn Jonsson - 16 februari 2010 22:36

Tänk att idrott kan vara så skojigt. Helst framför teven alltså. OS är rätt underhållande, men det är ju också på teven. Att idrotta själv tror jag att jag växt ifrån för länge sedan. Om det har med att jag mognat eller blivit latare på senare år det vet jag inte.


OS i  all ära men snart är det dags för bokrea. Det är en härlig tid det också, precis som OS. Nu kan man dessutom ligga hemma i soffan med en laptop i den ena handen och en semla i den andra. Samtidigt som mina händer är upptagna så kan jag surfa runt på olika butiker och snoka runt efter billiga böcker. Rätt imponerande. Utan att behöva röra mig vidare mycket så kan jag dessutom beställa hem böckerna direkt i brevlådan. Inte undra på att man blivit lite rundare de senaste åren. Om det beror på mognad eller lathet, det vet jag inte heller.


Varje år längtar jag till bokrean. Det är ju fantastiskt trevligt att man kan köpa böcker så billigt som man kan göra just under denna tid. Har man tillräcklig kyla kan man t o m köpa böckerna ännu billigare efter några veckor. Härligt!!!


Men varje år blir också lite besviken. Vart är all fiskelitteratur? Samma varje år, Stora boken om fiske, fiskets årsbok och några andra kända namn som finns på rean alla år. Väldigt trist.


Det är ju knappt värt att resa sig från soffan och släppa taget om den delikata semlan. Blir nog kvar här fram tills fiskesäsongen drar igång. Kanske orkar jag i alla fall fiska lite då…


/BJ

Av Björn Jonsson - 15 februari 2010 11:14


  

Framförhållning har aldrig riktigt varit min grej. Det spelar ingen roll om vad det handlar om. Men nu på äldre dagar så skrällde jag till rejält. Undrar om jag inte mognat en del efter jag fyllt 30 år.


Har redan 3 saker inplanerad. Det första handlar om fiske i Ljungan. Det är i början på Mars, första helgen. Även första maj är bokad och klar i älven. Efter det så är det sportfiskemässan i Nordichallen mellan 7-9 maj. Det är riktigt skoj att den är i stan i år. Med dessa 3 saker inplanerad redan måste jag säga att jag har visat upp en god framförhållningsförmåga.


Mars

Premiären i Ljungan är den 1:a mars. Naturligtvis en måndag så då är man rejält körd. Det skulle vara bättre om det varit under vecka 10 då sportlovet börjat. Men jag får vänta tills helgen 7:e mars med fisketuren. Ska bara jobba på att få med grabbarna.


April

Kan tänkas bli premiär på zonfisket älven under denna månad. Beror på hur det går med isen som nu ockuperar älven. Hoppas på älvfiske då.


Maj

1:a maj då är vi 7 stycken som bokat fiske på zon 2. Det kommer bli en riktigt trevlig dag. Längtar riktigt.


Förutom fiske i älven kommer jag att fiska i Ljustorpsån. Är inte direkt vän med ån, men på något sätt lockas jag dit varje år. Helst innan öringen ens gått upp i ån. Men i år ska jag försöka tajma det bättre.


Sportfiskemässan är absolut inbokad. Längtar efter den också. Minst en dag ska jag dit och spana på alla nyheter som kommit ut på marknaden.


Juni

Min framförhållning sträcker sig inte så långt fram. 



Inför helgen var jag riktigt taggad. Vi skulle egentligen varit i älven och fiskat. Jag och Baywatch Micke skulle ner och prova lite fluga på de öppna delarna av älven. Tråkigt värre var det rejält fruset på zon 3. Zon 1 var alltför riskabelt enligt Micke, så vi avbröt det hela. Lite trist, men Micke tänkte på säkerheten framför fiskesuget. Kanske var lika bra. Vi får helt enkelt hålla ut några veckor till med vårt ”sommarfiske”.


Längtan efter fisket börjar nu bli riktigt tufft. Har hamnat i ”fiskesugkoma”.  Det innebär att lusten blivit för stor, man kan inte göra något. Man går runt och tänker men inget händer. Småjobbigt kan jag säga. Speciellt när jag var inställd på att fiska lite i helgen och så blev det inget.






Av Björn Jonsson - 1 februari 2010 13:55

Vintern är ett jäkla påhitt. Den är ju mysig runt jul. Men sedan får det gärna vara bra. Kallt, eländigt och kräksnö. Ursäkta min negativa bild av vintern.


Men sitter i ett snöigt Sörberge. Snön faller och det liknar ett världskrig där flingorna föreställer Kamikaze piloter och dänger i backen en efter en. Snödjupet ökar. Det har blivit lite mildare nu under dagen som tur är. Men snön känns lika retsam som min Modoit kollega Per just nu. Fisket känns riktigt långt bort. Sitter och försöker komma på saker att göra istället för att fiska, känner mig lite som Bubba (tror han hette så) i filmen Forest Gump. Han specialitet var inte fisk utan räkor. Undra vad jag har för fel?


Men sanningen är faktiskt den att det finns saker att göra:

Man kan äta fisk. Rökt fisk, stekt fisk, rimmad fisk, gravad fisk, kokt fisk osv. Sedan kan man äta fisk igen. Då menar jag i form av fiskgrytor och fisksoppor. Man kan även äta fisk på fler sätt. Men ni fattar galoppen va?


Idag ska i alla fall jag äta fiske. Det blir i form av pasta med någon god havsöringsås. Det blir säkert gott.


Vad kan man göra mer? Jo man kan binda flugor, läsa fiskeböcker, fiskesurfa eller övningskasta med flugspöet. Det sistnämnda måste jag nog göra idag. Trots det massiva snöfallet och kallgraderna så ska jag ut och nöta lite i snön. Det måste ju på något sätt kännas som att vada ut i ett kallt vatten. Ja det är bara ut och ”nöta”. Kanske kommer det en fin bild på mig när jag står där utvadad i snön och letar efter fisk.


Vad kan man göra mer? Man kan förstås shoppa, fiskeshoppa är rätt trevligt. Har hittat en vadarjacka som kostade 1199 kr och nu kostar 299 kr. En snabb reflektion, varför är den så billig? Det kan vara värt att prova den tror jag. Finns på el-ge.se.


Ha även hittat ett nytt flugbindningsstäd. Mitt gamla köpte jag med mitt nybörjarset. Alltså en urusel kvalité och utan finesser. Det jag hittat nu var ganska billigt, ungefär 300 kr. Bara ett problem att lösa, vart såg jag det???


Nu ska jag sluta flumma på bloggen. Tror jag ska leta rätt på någon fiskefilm.


Från en som inte har alla flugor i asken, eller drag i draglådan.


/BJ

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vilken fisk tycker du är roligast att fiska?
 Harr
 Insjööring
 Lax
 Sik
 Abborre
 Gädda
 Regnbåge
 Havsöring

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards