Alla inlägg under november 2009

Av Björn Jonsson - 30 november 2009 23:10

Det är mycket Macke nu på denna blogg. Kanske därför att han är min bloggarförebild och skriver på ett mycket tillfredsställande sätt. Häromdagen ”klämde” han till med en faktatext eller en tillbakablick om julmusten. Trevlig läsning där jag fick lära mig ganska mycket som jag inte visste om julmust.


Eftersom mitt stora intresse ligger i fiske, och just nu främst i laxfiske så tänkte jag skriva lite om fenomenet lax. Har tidigare skrivit lite om den, men här kommer lite mer fakta.


Detta för att jag ska lära mig själv och kanske också dela med mig av kunskapen

till andra. De som är intresserade. Den första delen handlar om laxens sexliv, eller som det heter i fiskvärlden...Lek. OBS! Vissa fakta kan vara ”lite” fel ; )


Ståtlig laxhanne med krok i underkäken.


Laxen leker i älvar runt om i Sverige. Så fort den vandrat upp i älven så slutar den äta. Huvudsyftet med att den vandrar upp i älven från havet enbart för att leka, de återkommer till den älv där de en dag föddes. Hur de vet att de kommit rätt är fortfarande en gåta. Men det kan vara att de känner igen älven på dess vatten och miljön runt om. Lite märkligt.


Det är inte många ställen som laxen kan leka p.g.a utbyggnad av älvar för att vi ska få energi. Lite märkligt att man har tillåtit en utbyggnad av kraftverk utan att tvinga energibolagen till att bygga fungerande laxtrappor där fisken kan fortsätta att vandra uppströms och leka på riktigt.


Leken fungerar på så sätt att fisken söker upp ett grunt vatten med en botten av småsten och grus. Där hittar honan och hanen, en hane som blivit extra manlig och nu har en krok i underkäken . När väl honan bestämt sig sprutar hon ut rommen bland småstenarna och hanen sin mjölke. Efter leken sprätter de grus och småsten över som ska skydda de befruktade romkornen.


De ligger där tills nästa vår då de utvecklas till en liten ful sak med påse under käken. Den lilla laxen lever sedan i älven under ca 1-5 år, men vanligast är 2-3 år och sedan försvinner den ut i havet för att ladda med mat innan återkomsten till älven.


Enligt många så dör de flesta laxar efter vandringen som de gör från havsområdet runt Gotland till den älv där de föds. Men i vissa fall så återkommer de för en andra lek. Rätt spännande!


En liten egen analys om laxens ”sexliv”. ja, den liknar ju oss andra djur, alltså människans. Man letar upp en hona, på något sätt. Man söker ett bra ställe där man sedan leker och vips så kan det komma fram en liten konstig filur, dock utan påse under käken. I vissa fall kan den lilla filuren ha dubbelhaka, men det är inte samma sak anser jag. Bland oss människor är det inte lika vanligt att vi dör efter leken, då beror det på någon defekt som hjärtfel eller annan sjukdom. Det är istället vanligare att vi leker en eller flera gånger till. ; )


Ja, lite likt är det ändå.


Källa/Läs mer på:


www.ne.se

www.umea-it.se/sportlax/livscykel.html

www-umea.slu.se/fisk/sve/fakta/default.htm


/BJ

Av Björn Jonsson - 26 november 2009 21:51

Med risk för att bli hängd, utkastad och förföljd av det manliga nätverket/sekten på jobbet så har jag bestämt mig. Jag kommer att avslöja viktiga och hemliga saker. Jag har känt att jag måste avslöja de hemligheter jag burit på i så många år. Det ni kommer att få läsa nu mina vänner är hemlig information som bara medlemmarna i den manliga sekten känner till. Jag väljer att avslöja de hemliga rutinerna om det manliga julbordet och herrarnas lilla julafton.


Vi samlas och dricker julmust ur samma bägare, samtidigt som vi tillsammans ryter i kör:


-        Kvinnor kan, män kan bättre.


Jag vet, riktigt antifeministiskt. Inte min idé, men som en svag person i nätverket så vågar jag inte gå emot de andra. För mig är kvinnans position mer värd än den som står skrivet här ovan.


Efter det så serveras maten. Alltid efter samma rutiner, rutiner som ej får rubbas för då blir sektledare Macke vansinnig och säger att inte tomten kommer komma på besök detta år. Macke är förövrigt den enda som slipper ta med mat eftersom han är ledare. Så här ser listan ut år för år:


Skommar – Gravad lax och rökt lax. Han röker laxen i garaget på skolan under arbetstid. I hemlighet utan att någon på skolan vet om det, men jag har sett det. Det är nästan kriminellt.


Erik – Får koka potatis, det sägs att det är svårt att misslyckas med och Erik är visst inte känd som Sörberges bästa kock.


Per – Han ska ta med olika sill sorter som han själv lagt in. Efter dagens MODO match kanske han tar med torsk istället. Vem vet?


Fatmir – Han får den stora äran att stjäla en julgran. Det är en viktig uppgift att hitta en vacker gran som ska godkännas av sektledaren. Runt den granen dansar vi efter maten och det är då som sektledaren tar fram sin gitarr som alltför ofta låter som en fiol.


Björn (jag) – Får ansvar för julskinkan. De säger att det är p.g.a mitt midjemått på mina byxor. De säger att jag har en fet julskinka och att denna uppgift passar mig bra.


Under måltiden sitter vi och tittar på sektledaren som proppar i sig av alla godsaker. Likt den elaka tanten i fattigstugan i Emil filmerna äter han upp det mesta. Men kanske ska det vara så, det är ju ändå han som är chef.


Men jag accepterar inte detta. Det är ledarens beteende vid matbordet som gjort att jag valt att berätta detta. Det är därför jag offrar mitt liv och lämnar sekten.


Imorgon kommer i alla fall denna hemska händelse att ske. PUH


/BJ



Av Björn Jonsson - 25 november 2009 22:48

Sitter i mitt fiskerum och filurar. Det nya laxspelet eller simulatorn som det heter låter i bakgrunden. Det är rinnande vatten som hörs, jag sitter samtidigt och beundrar en nybunden fluga. Det är märkligt vad man tänker mycket i ensamheten. En tanke jag får är på allt skit som visas på tv:n. Fattar inte att all skit visas under den bästa tv-tiden. Vettiga program som faller mig i smaken sänds nästan alltid efter klockan 23.00 på kvällen. Hur kan det vara så? Jag tänker då på program som dokument inifrån och utifrån, debatt, dokumentärer i alla dess slag och drama filmer från Spanien eller Italien. Det är underhållande tv för mig.


En liten reflektion angående mina sena program, kanske borde titta i en tv-bilaga om vilka tider det går. Kanske är det så att jag alltid ser repriser eftersom tv:n oftast är uppbokad de bästa tiderna.


Jag är en person som dömer ganska ofta, så även i tv-program. Naturligtvis får jag tanken på en topp 5 lista över dåliga och bra program. Här kommer de listorna mina vänner:


Top 5 i bra saker på tv:


  1. Fiskeprogram – Hade det varit för några år sedan hade sporten varit på första plats. Men idag har fisket tagit över fullständigt. Det finns 2 olika svenska som rullar på tv4 plus och jag föredrar faktiskt fiskedrag med Broman och Odell. Numer är Broman borttagen från programmet, lite synd.
  2. Historiska dokumentärer – Gillar att se på dokumentärer som behandlar historia och samhälle. Kanske är rätt tråkig hobby, men jag tror jag gillar det för att jag känner mig lite smart när jag ser de.
  3. Nyheter – En självklar sak att se, inte så roligt om mina elever i åk 2 diskuterar sönder mig i olika saker som händer i världen.
  4. Sporten – Det blir allt mindre sport framför rutan. Men det är sällan jag missar sporten.
  5. Drama filmer – Ja ganska vågat att berätta det för er läsare. Men gillar det faktiskt och fastnar ganska ofta framför en dramafilm från Italien eller Spanien. Sådana där filmer som jag aldrig trodde jag skulle se.

   

Prison Break

Topp 5 i tv-program som är strängeligen odugliga:


  1. Grey´s – Hatar sjukhus, alltså hatar jag denna serie också. Förstår inte hur man kan se något liknande.
  2. Bonde söker fru – Uscha, såg en liten del av dagens program. Ledsnade dock rätt snabbt och fann inget nöje att se en man på över 40 år som bodde med mamma och pappa.
  3. Desperata hemmafruar – Hur kan man göra så många avsnitt om alla dessa hemma fruar?
  4. Svenska hemmafruar – Vet inte vad programmet heter ens, men ni vet det där programmet men Ankfrun. Skulle dock tycka att det är legitimt att sända programmet på senare tider. När folk sover.
  5. Prison Break – Ett ganska bra program som jag följde länge. Men med ett mindre magsår p.g.a all nervositet som det programmet gav så orkade jag inte med längre. Tycker att de borde ha stoppat efter den första säsongen.

Avslutningsvis måste jag analysera lite av mina val. Det blir rätt enkelt. Jag är rätt tråkigt och påminner om en gammal gubbe.


/BJ

Av Björn Jonsson - 24 november 2009 10:59


Efter ett år med otroligt mycket lax och nya rekord satta så längtar man till nästa sommar. Suget är enormt stort. Rekordlaxen för mig ligger 34,5 kg och den fick jag i Umba i Ryssland. Flest laxar har jag fått i Alta, där jag säkert fått över tio laxar på en kväll. Tror du inte på mig?


Nej det låter som en dröm det jag precis skrivit, men det är inte det och kan ju inte säga att det är verklighet heller direkt. Men kan du också fånga dessa laxar, för nu finns faktiskt laxfiskarens vinterräddning och detta i Lax simulator. Det finns att hämta hem på salmonfishingsimulator.com. Eller ännu lättare, klicka på mina länkar på sidomenyn.


Ja prova det gärna, riktigt nervkittlande laxdrillningar som tillfredställer mig när jag gått i fiskeidé. Oerhört spännande drillningar där laxen gör långa rusningar och slirbromsen skriker och ger mig rysningar samtidigt som jag drömmer om en ny laxsäsong. Riktigt läckert måste jag säga.


Spelet är fortfarande under utveckling och man kan inte ställa alltför höga krav på grafiken som är rätt kass, men spelutvecklaren har som mål att utveckla den så snart som möjligt och jag hoppas verkligen att de arbetar hårt. För jag ser fram emot den mer utvecklade varianten.


Nackdelen är att det kan kosta lite pengar, men det handlar om småsummor som jag känner att jag kan kosta på mig själv under vinterhalvåret. Via ett sms så sätter man in pengar på simulatorn och där startar man ett företag som tillverkar fisketillbehör som de andra spelarna kan köpa. Då tjänar man pengar på de andra som också och om affärerna rullar på så slipper man förhoppningsvis sätta in mer pengar. Kanske låter märkligt, men återigen provspela!


Eftersom simulatorn är kopplat till nätet så uppdateras topplistor av alla olika slag på nätet och det blir lite tävling mellan olika spelare. Vinnarna i de olika tävlingarna som finns belönas med pengar i spelet och om turen är med så kan man fiska gratis i de olika kända laxälvarna.


Mitt i skrivande stund hör jag från högtalaren spärren från flugrullen. En snabbtitt så ser jag på menyn från simulatorn att det står att det är ett monster, nervöst påbörjar jag drillningen och denna lax var stark. En snabbrusning och det återstår bara 80 meter fluglina av de 300 meter som finns på min flugrulle…Nervöst, men denna gång gick det bra och jag fick upp en fin lax på 29,8 kg. Det räckte till en fjärdeplats på tio-i-topplistan för älven denna vecka. Coolt!


Ja men sitt inte där och läs! Logga in på salmonfishingsimulator.com och påbörja din fiskekarriär på nätet. NU! Om du vågar alltså ta en match alltså? Ni hittar mig under denna vecka i Umba!


/BJ

Av Björn Jonsson - 24 november 2009 00:16



Fick idag ett uppdrag av bloggaren, demon pedagogen och kvinnokännaren Macke. Det var inte ett lätt uppdrag jag fick, jag skulle bjuda in till fest. Ja inte på riktigt då, utan en middagsbjudning där jag skulle välja ut de personer jag ville ha bredvid mig under middagen. Ni vet säkert vad jag menar, det där som man kan se på TV. Lär ta några dagar att knåpa ihop ett inlägg om det. Mackes bjudning hittar ni på hans blogg under länkar på denna sida.


Utan att skrälla vidare mycket så bjöd Macke in enbart kvinnor. Men jag är mogen, trots min ringa ålder måste jag erkänna att jag faktiskt t o m är mer mogen än min nyss bloggarkollega helt enkelt. Jag tänker till lite längre än vad han gjorde och väljer faktiskt inte bara in kvinnor till min bjudning. Det kan dock p.g.a mina val bli lite tråkigt, mindre spännande och icke ungdomligt. Men jag slipper ju istället bli utvald till årets julbock och stå på torget i Gävle med hö i mungipan. Här kommer mina 2 bord i alla fall:


Onsdagsbordet:


Det blir en kväll i musikens tecken.


Bruce Springsteen – Ja behöver inte nämna så mycket om The Boss. Han är ju bara en Boss.


Ulf Lundell – Ja det är väl kanske lite tråkigt att ta en person så lik Springsteen, men det vore oerhört ärofyllt att ta del av hans djupa tankar om livet.


Robert Petterson – Ja ni vet säkert vem det är, Ånges storhet, alltså sångaren i Takida och han skulle självklart få sjunga Handlake Village i akustiskversion. Tror han skulle bidra med lite nytänkande hos de två föregående rockrävarna.


Lars Winnerbäck – Ja som en av de största människorna i Sverige är han lika gjuten som The Boss. Han är ju musikens egen Peter Forsberg, kung alltså.


Miss Li – Ja då kom hon, den första kvinnan vid mitt bord. Hon har naturligtvis platsen bredvid mig och långt ifrån de andra grabbarna.

 

   

Fredagsbordet:


Ja det här blir ett tråkigare bord. Men med åren blir man gubbigare och en aningen tråkigare, men jag skulle trivas med dessa personer också.


Gunnar Westrin (Bilden till höger) – Ja vem är det? Ja med tanke på att detta skulle vara en fiskeblogg så måste jag naturligtvis ha med en fiskare. Han är en gammal lärare som sadlade om till författare och får väl räknas till Sveriges största överklassfiskare, men det spelar ingen roll sitter gärna och diskuterar fiskelitteratur med honom över en Ardbeg.


Leif GW Persson – Ja en större legend får man leta efter. Han måste vara tv:s coolaste människa, såg ni senaste programmet av efterlyst? Nehe, synd för er då. Ni missade nämligen Sveriges största svettnavel ring. Det är hög lengendstatus på en sådan och vem vill inte ha en mörkblå tröja men en ring runt navel? Ja det kanske inte var bara därför jag valde honom, han har ju en stil som ingen annan.


Jan Gillou – Ja om ni ser detta bord förstår ni säkert att jag har lite jobbigt med min egen manlighet, Gillou måste vara de manligaste som gått i ett par skor. Hans kunnighet inom det mesta gör det inte sämre, han är ju nästan lite sexig med sina obefintliga ögon.


Anna Anka – Ja vilken blandning det blev, usch! Ja, men det skulle helt allvarligt vara intressant att följa diskussionen mellan dessa herrar och en allmänt dum Ankfru. Hon skulle säkert lätta upp stämningen med en massa idiotier. Helt klart intressant.


Jocke Andersson – En av bygdens stora legender och nu kursetta på MIUN. Läser till lärare och har oerhört breda kunskaper i politik, sex och samlevnad samt litteraturvetenskap. En frisk fläkt i sällskapet helt enkelt.



Hade faktiskt ett lördagsbord på gång, men det får vi ta en annan gång eftersom folk ska orka läsa skiten också.


Har återigen skrivit om annat än fiske, men lyckades dock få med två fiskeexperter och då menar jag inga mindre än Joakim Andersson och Gunnar Westrin. Så lite fiske blev det ju i alla fall.


Ha en trevlig måltid!


/BJ

















Av Björn Jonsson - 13 november 2009 23:44


Ja egentligen är det för sent för att sitta uppe och blogga! Men faktum är att det aldrig är för sent att blogga om vissa saker, en av de sakerna är…TAKIDA!!!


Ja har nu varit och sett Takidas premiärspelning på sporthallen i Sundsvall. Det var mäktigt och nästan lite sentimentalt. Hur stor är inte dessa grabbar? Ja hur som helst så var det en otrolig upplevelse, en fantastisk show, en grym föreställning och de gjorde helt enkelt en storartad insats denna kväll! Men jag har förståelse för att det blev så bra som det blev, de är ju från Ånge och det förklarar en del. Det är en enkel förklaring som håller i alla lägen! Det bara är så.


En seriös konsert där de bjöd på sig själva och de bjöd verkligen upp till dans ikväll, lite trist publik som tackade nej till dansen och jag får väl ändå räknas in där. Men kanske var de andra där i samma syfte som mig, att avnjuta denna otroligt duktiga grupp och bara njuta av deras premiär som faktiskt blev en kalaspremiär.


Egentligen är inte jag den rätta att blogga om musik, menar då på min otroligt risiga musikförmåga som är i det närmaste obefintlig, kombinera denna obefintliga musikförmåga med en tondövhet som en döv gammal inuit som legat begraven i den arktiska tundran de senaste tusen åren. Ja då förstår ni säkert hur det. Men jag törs trots mina musikdefekter säga att det var en fantastisk upplevelse. De är bara så grymt bra och kan även lova att deras skivor kommer gå heta i mitt fiskerum under mina stunder vid flugbindningsbordet!!!



Av Björn Jonsson - 12 november 2009 23:20

Nu ska jag släppa alla tankar på fiske för en dag, skippa flugbindandet och vara lite ”kulturell”.


Nej jag ska faktiskt inte gå på någon vernisage på en flummig konstutställning och dricka vit dryck med bubblor i, där en flummig konstnär ska försöka övertala mig att det är en solnedgång som kladdet ska föreställa. Ett konstverk som till och med jag skulle kunna skapa med hjälp av rätt material. Ska inte heller på musikal och se vältrimmade manskroppar som skapar ångest över min egen kropp eller se veckans klassiska konsert på SVT där det står en överviktig, slemmig och svettig italienare och viftar med en pinne på ett sätt som jag aldrig förstått mig på. Varför viftar han alltid så, det är ju ansträngande och han blir ju ALLTID så svettig?


Jag ska gå på konsert, det var ett tag sedan jag var iväg på det och senast var det ingen mindre än The Boss! En otroligt trevlig konsert som alltid kommer att sitta kvar i minnet. Kanske får jag ännu ett gott minne imorgon.


Denna gång behöver jag inte heller åka så långt som till Stockholm för att vara ”lite kulturell”.  Det räcker med grannstaden, ska se Ånges stolthet Takida och jag ska vara allmänt rockig. Funderar om jag inte till och med ska sminka mig på något coolt sätt, kanske hyra en peruk på butiken i Sörberge och röja ordentligt med en Jack Daniels i den ena handen. Eller det kanske inte låter som mig direkt. Men man måste få fantisera ändå, det vore trots allt rätt tufft att få göra det, ROCKA!!!


Det är ju ändå rätt läckert att de kommer från Ånge, tror nog alla sitter och är stolta över bandet som lyckats otroligt bra med sin musikkarriär. Vem kunde tro att ett band från Ånge skulle kunna gå så långt som de gjort? Ja inte vet jag men stort är det i alla fall! Men jag antar att det ligger mycket slit bakom framgången.


Läste i Dagbladet idag om att det skulle bli något ”lite extra” och detta gjorde mig ännu mer taggad. Kanske blir det ändå en liten titt i en sminkväska innan jag drar imorgon, vem vet???


Rocka på gott folk!


//BJ

Av Björn Jonsson - 10 november 2009 13:01

fiske...


Sitter i soffan och funderar på fiske, läser fiskebloggar och surfar på fiskesidor. Fisket i älven är rätt bra, läste det, men kommer inte ut och detta trots att viljan finns. Mina funderingar kretsar främst kring två saker, varför är laxen så ”beroendeframkallande”? Hur bär sig gubbarna i älven åt för att få all den fisk de får? Det är två tankar som kommer upp i huvudet efter allt bloggläsande och surfande på olika fiskesidor.


Laxfiske, det är långt till laxsäsongen drar igång igen. Men min laxsäsong har ju börjat lite smått med flugbindning, det har blivit en del flugor under sensommaren och hösten. Vissa av flugorna tror jag rejält mycket på och andra tror jag inte alls på, men det som är bra med Indalsälven och laxfisket är att det flugorna som de får på ser inte ut som laxflugor vanligtvis gör. Jag menar då små konstverk med oerhört många olika material och därmed dyra pengar. De är ganska simpla flugorna som är fiskbara i älven och det underlättar förberedelserna. Men vad är det som är gåtan med laxfiske?


Laxen är ganska eftertraktad, så eftertraktad att vissa till och med måste ta upp de som sitter felkrokad och sedan skryta med att de fått en lax. Med en felkrokning menas att kroken fastnat på fisken och inte i fiskens mun där den ska sitta. Men min dröm att få en lax som sitter rätt, där laxen genom ett reflexhugg nyper min egenbundna fluga och den ska vara stor. Om laxen är stor, alltså 10 kg så får man ta en cognac efter drillningen, vet inte om det är cognacen eller drillningen av laxen som driver mig. Men något mystiskt är det i alla fall med detta och laxfiske är en gåta, precis som laxen själv.


      

 Foto: Björn Jonsson

 

Här är några nya ”heta” flugor som testas till sommaren. Egna mönster som förhoppningsvis går hem hos någon lax!


   

Foto: Björn Jonsson

 

Flugbindningsbordet som är räddningen  under vintern! Det är här som jag sitter och drömmer om laxar och cognac samtidigt som jag förtär en och annan wirre!!!

 

En annan fundering som jag inte kan förstå, det är gubbarna i älven och deras teknik eller taktik. Det är inte alla gubbar jag menar, det är de där som alltid får en massa fisk och nästan aldrig går därifrån utan fisk. Spelar ingen roll hur fisket är, de får alltid fisk och det är märkligt. Skulle jag tävla mot dessa gubbar, så skulle jag kunna åka ner till älven en dag där det är oerhört bra fiske, bra vattenföring och allt är gynnsamt. Gubbarna skulle kunna åka ner en dag där allt går emot fisket och jag kan lova, de kommer att vinna matchen. Märkligt med fiskande gubbar, en lika stor gåta som laxen, nästan i alla fall.


Över till något annat, mitt fiskerum som nu börjar ta form och det är faktiskt inte så mycket kvar. Jag har till och med hunnit med att provbinda några flugor därinne. Det tog inte så lång tid att fixa till det, men lite kvar och det är väl det mest tidskrävande sakerna. Köra saker till tippen!!! Om jag känner mig själv rätt så kommer det att ta lite tid med det.


Rummet blev rätt okej, kanske lite övermöblerat men det är inte så mycket att göra åt. Möbelvalet därinne berodde lite på vad som fanns hemma, ”man tager vad man haver style” kanske det skulle kallas av en inredare. Men jag är rätt nöjd, nu ska det bara invigas med grabbarna, men det kan ta lite tid innan jag får möjlighet att göra det. Kanske blir invigningen en fin vinterdag efter en heldag fiske i älven, en afterfish helt enkelt.


  

Foto: Björn Jonsson

 

Rummet, lite rörigt fortfarande men det kommer nog bli ordning och oordning igen efter det.

 

Skitfiske på er!

 

/BJ








Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vilken fisk tycker du är roligast att fiska?
 Harr
 Insjööring
 Lax
 Sik
 Abborre
 Gädda
 Regnbåge
 Havsöring

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards